Παρασκευή, 8 Ιουνίου 2012

Η Ιφιγένεια στη θυσία της, χωρίς φωνή, βουβή ζωγραφιά



Φωτογραφία: Η Ιφιγένεια στη θυσία της, χωρίς φωνή, βουβή ζωγραφιά

 
                                                       «στόματός τε καλλιπρῴρου 
                                                       φυλακᾷ κατασχεῖν 
                                                       φθόγγον ἀραῖον οἴκοις. 
                                                       βίᾳ χαλινῶν δ', ἀναύδῳ μένει, 
                                             κρόκου βαφὰς [δ'] ἐς πέδον χέουσα, 
                                                   ἔβαλλ' ἕκαστον θυτήρων 
                                                       απ' ὄμματος βέλει  φιλοίκτῳ, 
                                                        πρέπουσα τὼς ἐν γραφαῖς,                                         

                                                 προσεννέπειν θέλουσα»
     

                                                   Αγαμέμνων, Αισχύλου 234 - 242


Πολύ πριν  δολοφονηθεί ο ίδιος, 
Όπως το προφήτεψε η Κασσάνδρα, 
Ο Αγαμέμνων εφάρμοζε το νόμο των ανθρώπων, 
Κοιτώντας σταθερά τα πλήθη 
Εποπτεύοντας τη δολοφονία της κόρης του...
Να φανεί δηλαδή θυσία η δολοφονία
Της Ιφιγένειας  με την παρθενική φωνή 
Που έδινε στο τραπέζι το σωστό τόνο, 
Στον τρίτο ευχετήριο παιάνα, 
Προς τον πατέρα…

Και ναι, δεν άγγιξε  ποτέ ο ίδιος το μαχαίρι με τα χέρια του, 
Ποτέ δεν πλησίασε το θύμα…

Πιο σπαραχτικό όμως, από το αίμα της Ιφιγένεια στο βωμό
Που δεν είδε κανείς επί σκηνής 
Και κανείς λέει, δεν θέλει να μιλήσει για αυτό

(Κάποιοι είπαν μια ιστορία για ένα ελάφι που έστειλε η θεά
Στη θέση της
Σαν την καρδιά του ελαφιού 
Στη θέση της Χιονάτης του παραμυθιού  
Πολύ αργότερα, όμως)

Είναι που ο Αισχύλος φρόντισε να πει 
Για τη φωνή της 
Που έπνιξαν  πρώτα
Πριν της κόψουν το λαιμό

Με ένα φίμωτρο ή χαλινάρι της έφραξαν το όμορφο το στόμα
Για να πνίξουν τις κατάρες της
Και μόνο τα μάτια της έμειναν 
Να ρίχνουν σαϊτιές στους θύτες
Βουβή ζωγραφιά
Θέλοντας να μιλήσει…

Αυτό μπορεί και το διηγείται ο χορός




Εικόνα από: http://2.bp.blogspot.com/-oB_-Xl7WjWw/TfXyBRzvDUI/AAAAAAAAClQ/UTZ_1Wh2bPY/s1600/pol2.jpg


στόματός τε καλλιπρῴρου 

φυλακᾷ κατασχεῖν 
φθόγγον ἀραῖον οἴκοις. 
βίᾳ χαλινῶν δ', ἀναύδῳ μένει, 
κρόκου βαφὰς [δ'] ἐς πέδον χέουσα, 
ἔβαλλ' ἕκαστον θυτήρων 
απ' ὄμματος βέλει φιλοίκτῳ, 
πρέπουσα τὼς ἐν γραφαῖς, 

προσεννέπειν θέλουσα»


Αγαμέμνων, Αισχύλου 234 - 242



Πολύ πριν δολοφονηθεί ο ίδιος, 
Όπως το προφήτεψε η Κασσάνδρα, 
Ο Αγαμέμνων εφάρμοζε το νόμο των ανθρώπων, 
Κοιτώντας σταθερά τα πλήθη 
Εποπτεύοντας τη δολοφονία της κόρης του...
Να φανεί δηλαδή θυσία η δολοφονία
Της Ιφιγένειας με την παρθενική φωνή 
Που έδινε στο τραπέζι το σωστό τόνο, 
Στον τρίτο ευχετήριο παιάνα, 
Προς τον πατέρα…

Και ναι, δεν άγγιξε ποτέ ο ίδιος το μαχαίρι με τα χέρια του, 
Ποτέ δεν πλησίασε το θύμα…

Πιο σπαραχτικό όμως, από το αίμα της Ιφιγένεια στο βωμό
Που δεν είδε κανείς επί σκηνής 
Και κανείς λέει, δεν θέλει να μιλήσει για αυτό

(Κάποιοι είπαν μια ιστορία για ένα ελάφι που έστειλε η θεά
Στη θέση της
Σαν την καρδιά του ελαφιού 
Στη θέση της Χιονάτης του παραμυθιού 
Πολύ αργότερα, όμως)

Είναι που ο Αισχύλος φρόντισε να πει 
Για τη φωνή της 
Που έπνιξαν πρώτα
Πριν της κόψουν το λαιμό

Με ένα φίμωτρο ή χαλινάρι της έφραξαν το όμορφο το στόμα
Για να πνίξουν τις κατάρες της
Και μόνο τα μάτια της έμειναν 
Να ρίχνουν σαϊτιές στους θύτες
Βουβή ζωγραφιά
Θέλοντας να μιλήσει…

Αυτό μπορεί και το διηγείται ο χορός


Εικόνα από: http://2.bp.blogspot.com/-oB_-Xl7WjWw/TfXyBRzvDUI/AAAAAAAAClQ/UTZ_1Wh2bPY/s1600/pol2.jpg

1 σχόλιο:

costaspap είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.